عکس‌هاي عروس، آلبوم‌هاي عروس، ژورنال‌هاي عروس

عکس‌هاي عروس، آلبوم‌هاي عروس، ژورنال‌هاي عروس


اگر شما نيز جزو عکاسان پرتره يا آتليه باشيد و اخيرا عکاسي از مراسم عروسي را بر عهده گرفته باشيد، حتما متوجه استقبال چشمگير از آلبوم‌هاي عروس شده‌ايد. استقبال از اين آلبوم‌ها به حدي است که برخي از عروس خانم‌ها انتخاب عکاس خود را بر اساس کيفيت آلبوم‌هاي آنها انجام مي‌دهند. عکاساني که با هنر‌هاي گرافيکي آشنا هستند نيز با کار کردن عکس‌هاي عروس به صورت آلبوم‌ها يا ژورنال‌ها سود بيشتري را براي کار خود به ارمغان مي‌آورند. البته روي سخن بيشتر درباره آن دسته از عکاسان است که با پايين آوردن قيمت خدمات امکان ارائه اين خدمات را براي گروه بيشتري از مشتريان خود فراهم مي‌کنند. برخي از عکاسان نيز با توجه به نا‌آشنايي مشتريان خود با اين محصولات جديد، قيمت‌هاي زيادي را براي کار پيشنهاد و دريافت مي‌کنند. نکته مهم اين است که مشتري شما آلبوم شما را بپسندند. اگر تا بحال چنين آلبوم‌هايي را ارائه نکرديد يا اگر از آلبوم‌هايي که کار کرده‌ايد راضي نيستيد ما در اينجا برخي از تکنيک‌هايي را که حرفه‌اي‌ها در ارائه آلبوم‌هاي عروس خود مورد استفاده قرار مي‌گيرند به شما معرفي مي‌کنيم.

آلبوم‌هاي عروس چند نوع هستند؟
اغلب آلبوم‌هاي عروس که در حال حاضر مي‌بينيد، در يکي از دو دسته ساده و ژورنالي قرار مي‌گيرند. البته هر دوي اين آلبوم‌ها مي‌توانند در پوشش‌هاي زيباي چرم يا جير با جلد‌هاي حرفه‌اي و زيبا ارائه شوند. اما يک تفاوت اساسي بين آن دو است. آلبوم‌هاي ساده که در کشور‌هاي اروپايي به آلبوم‌هاي Matted هم معروفند، معمولا توسط برنامه‌هاي کامپيوتري آماده طراحي مي‌شوند. اين آلبوم‌ها طرفداران زيادي ندارند و کمتر آتليه عکسي را مي‌بينيد که آن را به عنوان آلبوم اصلي به شما نشان دهد. در اين آلبوم‌ها معمولا عکس‌ها با کادر‌ها و الگو‌هايي آماده در هر صفحه از يک تا چهار عکس قرار داده مي‌شوند و به عنوان آلبوم‌هاي هديه عروس و داماد در همان شب عروسي چاپ و صحافي شده و به آنها تقديم مي‌شود. همچنين برخي از آتليه‌ها به عنوان خدمات جانبي به عروس و داماد‌هايي که ترجيح مي‌دهند به جاي آلبوم‌هاي گرانقيمت تنها عکسهاي‌شان را چاپ کنند اين گزينه را که قيمت کمتري دارد پيشنهاد مي‌کنند.
آلبوم‌هاي ديگر انواع طراحي شده يا Flush-mount هستند که به آلبوم‌هاي ژورنالي، ژورنال عروس ايتاليايي يا آلبوم‌هاي مجله‌اي (magazine style) هم معروفند. اين آلبوم‌هاي عروس از نظر طراحي هيچ محدوديتي به جز مهارت عکاس و تصور طراح آن ندارند. طراحي اين ژورنال‌ها بسته به شخصي که آنها را طراحي مي‌کند از طراحي‌هايي شبيه به همان آلبوم‌هاي قبلي تا صفحاتي رويايي شبيه به مجلات مد متفاوت است و به همين دليل قيمت آنها بسته به دستمزد شخصي که روي آن کار مي‌کند بسيار متغير است. يکي از نقاط مشترک اغلب صفحاتي که به اين صورت طراحي مي‌شود، استفاده از عکس‌ها به صورت ترکيبي است. به طوري که کمترين لبه‌هاي عکس را شامل شوند و عکس‌ها به گونه‌اي قرار مي‌گيرند که در همديگر و در زمينه ادغام مي‌شوند. هر آتليه عکس يک استايل مخصوص خود را براي طراحي‌هاي آلبوم‌هاي عروس خود استفاده مي‌کند. البته برخي از آتليه‌ها نيز ترجيح مي‌دهند از طراحان ديگر براي کارهاي خود استفاده کنند يا گاهي اوقات کارهاي ديگران را کپي مي‌کنند!



ادامه نوشته

5 نکته برای عکاسی در سفر - قسمت دوم

5 نکته برای عکاسی در سفر - قسمت دوم نوشته: Andrew Hudson
3- منطقه را بگردید.
قبل از گرفتن عکس، 2-3 ساعت در محلهای اصلی مورد نظر بگردید. لیستی از نماهایی که باید عکاسی کنید تهیه نمایید و با استفاده از نقشه برنامه ریزی نمایید تا چگونه محلهای مختلف را در بهترین شرایط نوری اشان مجددا جهت عکاسی بازدید نمایید. معمولا بهتر است محلهایی که رو به شرق هستند را در صبح هنگام یکه خورشید در شرق طلوع می کند عکاسی نمایید و محلهایی که رو به غرب هستند را در بعد از ظهر. (در نیمکره شمالی محلهایی که رو به جنوب هستند در زمستان هنگام طلوع خورشید که خورشید جنوبی‌تر است دارای نور بهتری هستند و مکانهایی که شمالی هستند در تابستان که خورشید شمالی تر است نور مناسبتری دارند.)
برای اینکه موقعیت خود را خوب بشناسید و ارزش آنرا احساس نمایید وقت کافی بگذارید. بیشتر مردم عادت دارند یک عکس بگیرند و سپس به سمت موقعیت دیگری حرکت کنند، ولی من توصیه می کنم زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظره را از درون منظره یاب دوربین خود بررسی نمایید. برای پیدا کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیز تغییر کادر و ترکیب بندی عکس جوانب کار را بررسی نمایید.
من وقتی در حال عکاسی کلیسای میسیون دولورز در سانفرانسیسکو بودم یک گروه توریستی وارد کلیسا شد. هر کدام از توریستها تعدادی عکس استاندارد از کلیسا گرفتند و آنجا را ترک کردند. من بیشتر توقف کردم و سالنهای جانبی و معماری پر زرق و برق اسپانیایی آن را با دقت بررسی کردم. این زمان اضافی که من صرف کردم باعث شد تا عکسی که از این سالن گرفتم به عنوان عکس روی جلد کتاب رسمی راهنمای بازدید کنندگان از سانفرانسیسکو انتخاب شد.

4- هویت عکس را مد نظر داشته باشید.
هنگامی که من انتشار عکسهای سفرم را شروع کردم متوجه شدم که همه ویرایشگران عکس در عکسها به دنبال موضوع مشترکی می کردند: مردم. با اضافه کردن یک یا دو نفر از مردم هر منطقه در عکسها یک نقطه ارتباط قوی برای بیننده بوجود می‌آید، انگار که خودش را در آن محل احساس می‌کند. همچنین با این کار احساسی از اندازه اشیاء و اجزاء عکاسی شده برای بیننده بوجود می‌آید، مثلا با وجود چند نفر در محوطه یک بنای قدیمی یا پای یک آبشار بیننده بزرگی و ابعاد آنها را متوجه می شود.
ضمنا در این سفرها، فستیوالها، کارناوالها یا مراسمی که مردم در آن حضور دارند از دست ندهید، معمولا لباسهای رنگارنگ یا محلی و آداب و رسوم هر منطقه مناظری خوشایند و جذاب را برای عکس شما فراهم می‌آورد.
5- به دنبال تنوع باشید
تنوع بخش مهمی از زندگی و همچنین عکاسی است. تصور نمایید که عکسهایتان به عنوان یک گروه عکس چطور به نظر می‌رسند. سعی نمایید تا شیوه‌های مختلفی برای عکاسی انتخاب نمایید، مناظر زاویه باز را با تصاویر خاص دارای جزئیات دقیق ترکیب نمایید، عکسهای روز را با شب و عکسهای پرتره را با عکسهای انتزاعی... خلاصه اصل تنوع را در نظر داشته باشید.
وقتی در یک شهر گردش می کنید، دنبال چند دسته از موضوعات مختلف باشید، نظیر علائم، چشم‌اندازها، لحظات خاص، ساختمانها، مردم، مناظر خیابانی، فستیوالها، مکانهای مقدس و عبادتگاهها، سواحل دریاچه‌ها و مناظر دریا، غذاها و غیره. خود را محدود به عکاسی از یک موضوع تنها مثلا ساختمانها نکنید. به دنبال نماهای غیر مرسوم از مناظر و سوژه‌های مشهور باشید، مانند نماهایی که چند نماد تصویری را یکجا نشان می‌دهند. مثلا من در لندن سعی کردم یک کافه مدرن را همراه با یک باجه تلفن قدیمی در یک عکس بگیرم. به یاد داشته باشید وقتی شما عکسهایتان را به دوستان و خانواده‌اتان نشان می‌دهید، می‌خواهید داستان سفرتان را تعریف نمایید. بنابر این فراموش نکنید که بخشهای عادی‌تر سفرتان را هم به تصویر بکشید، پیزهایی مثل نشانه‌ها، حمل و نقل و رستورانها تا بتوانید آنچه را که دیده‌اید برای آنها بازگو نمایید و تنوع بیشتری به کار خود ببخشید.
من امیدوارم که این نوشتار مختصر به شما ایده جدیدی بدهد تا آنرا در سفر بعدی خود تجربه نمایید. این نکات عکاسی مرا در حد قابل توجهی بهبود دادند. فقط آنچه را که پروست گفت به خاطر داشته باشید: تنها به دنبال مناظر جدید نباشید، بلکه دنبال چشمهای جدید برای دیدن باشید.

ادامه نوشته

نکته برای عکاسی در سفر - قسمت اول

5 نکته برای عکاسی در سفر - قسمت اول

نوشته: Andrew Hudson
مارسل پروست رمان نویس فرانسوی در بیوگرافی خودش نوشته است: سفر برای اکتشاف دنیاهای جدید بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن چشمهایی جدید است. این نصیحت پروست، پندی برای زندگی بوده، ولی میتوان آنرا به عکاسی در سفر نیز تعمیم داد. اخیرا من دارم سعی میکنم که با چشمهایی جدید یا نگاهی تازه، عکاسی کنم. در این مقاله شرح خواهم داد که برای یک سفر عکاسی یا گرفتن عکسهایی جالب در یک سفر چه باید کرد.
چند سال قبل، من از کارم کناره گرفتم تا به صورت تمام وقت به گرفتن سلسله عکسهایی بپردازم که برای نوشتن کتابی در زمینه راهنمایی عکاسان در سفر بنام اسرار عکاسی احتیاج داشتم. انجام این کار ابتدا خیلی سر راست و راحت به نظر می رسید، من تنها نیاز داشتم تا از نماهای کلاسیک در مناطق مورد نظرم عکاسی نمایم. ولی به زودی فهمیدم که دیدگاه آماتوری من برای انتشار یک راهنمای مناسب، کافی نیست! یک کتاب عکاسی به عکسهایی بالاتر از یک آلبوم شخصی نیاز دارد و من می بایست عکسهایم را قویتر، رنگینتر، مهیج‌تر و امیدوارکننده‌تر می‌کردم. در طی این مطالعه و بررسی، من توانستم ابعاد مختلف این مهارت را که برای حرفه‌ای شدن نیاز بود کشف نمایم و بتوانم عکسهایی بگیرم که برای انتشار مناسب باشد، نه اینکه تنها به درد ثبت خاطرات گذشته بخورد. همانند آنچه که پروست گفت، من به مناظر و مکانهای جدید برای عکاسی نیاز نداشتم، بلکه نیاز به چشمهایی جدید یا نگاهی تازه داشتم.

اولین گام این بود که هدف خودم را بهتر بشناسم. من شروع به مطالعه کتابهای سفرنامه و مجلات راجع به مسافرت نمودم تا دریابم چه جور عکسهایی به نظرم جالبتر می آیند

ادامه نوشته

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت چهارم

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت چهارم

8- سه پایه مناسب را فراموش نکنید.
من اتفاقی شنیدم که کسی می گفت:" او باید یک عکاس واقعی باشد. چون از سه پایه استفاده می کند!". خوب، بهر حال استفاده کردن یا نکردن از سه پایه دلیلی بر عکاس بودن کسی نیست. ولی در شرایط خاص این موجود سه پایه لنگ دراز خیلی بدرد می خورد!
مشکل در این است که به همراه بردن سه پایه مثل تحمل ریگ در کفش است! معمولا سه پایه ها حجیم، سنگین، و بعضی وقتها ناامید کننده هستند و با تصور آنها عبارت "بلای لازم" به ذهن خطور می کند!! (حیونکی سه پایه ها!!)
ولی خبرهای خوش نیز وجود دارد و آن تولید سه پایه های بسیار کوچک و جمع و جور است که در جیب جا می شود و شما را قادر می سازد تا در شرایط خاص دوربین خود را با آن ثابت نمایید. بدین منظور می توانید دوربین خود را روی یک بلندی هموار مثل میز یا تخته سنگ گذارده و یا با استفاده از گیره یا بند این سه پایه را به یک شاخه یا میله ببندید و دوربین خود را به آن متصل نمایید.




ادامه نوشته

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت سوم

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت سوم

5- اهمیت خط افق را فراموش نکنید.
بدلایلی مبهم بیشتر افراد، هنگامیکه از LCD دوربین برای عکاسی استفاده می کنند سعی دارند که دوربین را در حالت افقی نگه دارند. معمولا نتیجه بدست آمده غروبی کج، منظره ای یک وری یا برجی کج است!
بخشی از مشکل از آنجا ناشی می شود که دوربین شما هنگام نمایش منظره ای وسیع روی صفحه دو اینچی نمایشگر دچار کمی اعوجاج می باشد! ممکن است درختها به چشم صاف دیده شوند، ولی روی مانیتور دوربین شما حالتی کمانی داشته باشند.




ادامه نوشته

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت دو

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت دو

3- گرفتن عکسهای پرتره درخشان در هوای آزاد.
یکی از مشخصات بسیار جالب دوربین های دیجیتال که ناشناخته مانده مد fill Flash یا فلاش روشن است. با زدن فلاش هر جا که شما تشخیص دهید بجای اینکه هر جا که دوربین تشخیص دهد یک قدم مهم به سمت گرفتن عکسهای عالی در هوای آزاد برداشته اید.
در حالت فلاش روشن، دوربین ابتدا برای صحنه پشت تصویر نورسنجی می کند و سپس به اندازه ای فلاش می زند که پرتره مورد عکاسی شما را روشن نماید. نتیجه یک عکس در حد حرفه ای است که همه چیز در آن دارای ترکیبی مناسب به نظر می آید. عکاسان عروسی از این استفاده زیادی می برند.

ادامه نوشته

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت اول

ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال – قسمت اول

توصیه های Derrick Story نویسنده کتاب راهنمای جیبی عکاسی دیجیتال

شاید قبلا این جملات را شنیده اید: " دوربین های دیجیتال تمام کار را خودشان انجام می دهند، فقط کافی است دکمه را فشار دهید تا عکسی سحر آمیز به دست آید. هرچه دوربین بهتر باشد عکسی بهتر به دست می آید." آیا درست است؟ من اصلا قبول ندارم!
واقعیت این است که شما می توانید با استفاده از دوربین های ساده اتوماتیک عکسهای جالبی بگیرید و یا برعکس با استفاده از گرانترین دوربین نیکون عکسی بد! این دوربین نیست که عکسی زیبا می گیرد، عکاس است. با کمی دانش و آمادگی می توان با انجام تنظیم های صحیح و استفاده از تکنیک های کار، با استفاده از کوچکترین دوربین دیجیتال عکسی به یادماندنی گرفت.
برای کمک به شما برای گرفتن عکسهای خوب، ده نکته در اینجا ذکر می کنم که شما را قادر می سازد عکسی در حد حرفه ایها بگیرید بدون اینکه پول زیادی برای خرید دوربین های گرانقیمت حرفه ای پرداخته باشید.


ادامه نوشته

عکاسی مادون قرمز

عکاسی مادون قرمز

ir.jpg

عکاسی مادون قرمز یکی از شاخه‌های جذاب عکاسی است که از گذشته تاکنون جزو دل‌مشغولی‌های عکاسان بسیاری بوده است و اساسا علت جذابیت‌اش هم بخاطر ایجاد نوعی نگاه و دید تازه به جهان است.
در گذشته این نوع عکاسی با استفاده از فیلمهای خاص مادون قرمز سیاه و سفید مانند Kodak HIE (+) و یا انواع رنگی مانند KODAK EKTACHROME Professional Infrared EIR Film (+) انجام می پذیرفت. البته برای این منظور استفاده از فیلتزهای خاصی که مانع عبور سایر قسمتهای طیف نور می‌شوند نیز الزامی بود. همچنین پروسس خاص و گاها مشکلی نیز در پی داشت تا بتوان به عکسهای دلخواه دست یافت.

ادامه نوشته

خودتان فیلتر مادون قرمز بسازید

خودتان فیلتر مادون قرمز بسازید

DevelopedSlideIRFilter.jpg

قبل از اینکه روش کار را شرح دهم این را باید خاطر نشان کنم که بعضی دوربین‌های دیجیتال ( و اکنون شاید بیشترشان) دارای فیلتر حذف نور مادون قرمز بر روی سنسور یا جلوی لنز هستند که به همین دلیل کلا استفاده از این نوع دوربین‌ها برای عکاسی مادون قرمز منتفی است. بنابر این قبل از اینکه به عکاسی مادون قرمز فکر کنید، مطمئن شوید دوربین شما چنین قابلیتی را دارد. برای تست این موضوع از یک کنترل مادون قرمز مثل کنترلر تلویزیون می‌توان استفاده کرد. در حالی که دکمه افزایش صدا یا دکمه دیگری را فشار می‌دهید از نمایشگر دوربین به لامپ مادون قرمز کنترل نگاه کنید. (در دوربین‌های SLR که نمایشگر زنده ندارد، چند عکس با سرعت پایین بگیرید). اگر نوری در لامپ دیدید، دوربین شما قادر به عکاسی مادون قرمز است، وگرنه دارای فیلتر ضد مادون قرمز بوده و قادر به ثبت نور مادون قرمز نیست.
دوربین‌های دیجیتال بر خلاف چشم ما قادر به مشاهده نور مادون قرمز هستند، ولی....

ادامه نوشته

نحوه در دست گرفتن دوربین

نحوه در دست گرفتن دوربین

با ورود دوربین های SLR به بازار و قیمت مناسب آنها، دیگر دوربین های با کیفیت حرفه ای فقط مخصوص عکاسان حرفه ای نیست. این دوربین ها از نظر اندازه و وزن بزرگتر و سنگینتر از دوربین های خانگی دیجیتال (Compact Digital Cameras) هستند. بنابر این مهمتر است که بدانیم برای گرفتن بهترین عکس ها چگونه این گونه دوربین ها را در دست بگیریم. با خواندن راهنمای مختصر زیر به دو هدف دست پیدا می کنید. اول اینکه با راحتی بیشتری در شرایط مختلف عکس می گیرید. دوم اینکه مشاهده خواهید کرد که هنگامی که دسترسی به سه پایه ندارید، عکس های کمتری به علت لرزش دوربین تار و مات شده اند. به بیان دیگر شما عکس های بهتری خواهید گرفت.

در این راهنما از دوربین نیکون D100 استفاده شده است که دوربینی حجیم است ولی نکات گفته شده برای دوربین های SLR و شبه SLR کوچکتر نیز قابل استفاده است.
همیشه ممکن نیست که سه پایه را با خود همراه داشته باشیم. در این مواقع از تکنیک زانو زدن به شکل زیر استفاده کنید. یک زانو را روی زمین بگذارید وسپس یک آرنج خود را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. می بینید که به سرعت یک سه پایه به وجود می آید. آرامش داشته باشید. در این حالت می توانید به سادگی نفس خود را هنگام تمرکز روی موضوع کنترل کنید. هرچه تمرکز بیشتری داشته باشید بازو و دست شما کمتر خواهد لرزید.

ادامه نوشته

فیلتر ها

فیلتر ها

­متاسفانه به علت نا آشنایی و عدم استفاده از وسایل جانبی دوربین‌ها بخصوص فیلترها و حلقه‌های مبدل مختلف، تهیه این گونه وسایل در ایران بسیار مشکل می‌باشد و برای اغلب دوربین‌ها حتی در نمایندگی‌های معتبر  نیز نمی‌توان وسایل جانبی مربوط به لنز دوربین‌ها را تهیه نمود.

امیدوارم که با آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان به این صنعت و درخواست از فروشندگان ورود این وسایل نیز همانند خود دوربین‌ها مرسوم شود. روش استفاده از فیلترها، سایه‌های لنز، پوشش‌های لنز و دیگر وسایل مربوط به لنز‌ها برای دوربین‌های دیجبتال همانند دوربین‌های فیلمی می‌باشد. فقط دو مساله مهم دراین میان حائز اهمیت می‌باشد. اول اینکه بخاطر اندازه غیر استاندارد لنزهای دوربین‌های دیجیتال استفاده از این وسایل روی دوربین های مختلف دچار مشکل می‌باشد. این بدان معنی است که برای استفاده از فیلترها و سایر وسایل استاندارد باید از مبدلها و حلقه‌های سازگار کننده استفاده نمود. وظیفه مبدل‌ها این است که لنز غیر استاندارد یک دوربین را برای پذیرفتن یک وسیله با رزوه‌های استاندارد آماده نمایند. معمولا رزوه‌های استاندارد روی لنز دوربین ها عبارتند از 67mm، 58mm، 52mm و 77mm. برای دوربین‌هایی که دارای قطر لنزی غیر از این ابعاد می‌باشند باید از حلقه‌های تبدیل برای بستن فیلتر مورد نظر استفاده نمود. دوم این که سنسوری که در دوربین های دیجیتال بجای فیلم قرار داده شده است به طول موجهای خاصی از نور حساسیت نشان می‌دهد که در بعضی از موارد با فیلم متفاوت است. در نتیجه، تاثیر بعضی از فیلترها روی تصویر دیجیتالی شما با تاثیری که روی فیلم می گذارد متفاوت می‌باشد. در ادامه لیستی از فیلترهایی که برای دوربین‌های دیجیتال مفید است همراه با مورد استفاده آن آورده شده است:­

­­ محافظ UV:

برای محافظت لنز دوربین ▪ پولاریزه دایروی (Circular Polarizer): کاهش انعکاسها، تاریک کردن آسمان ▪ کلوز آپ (Close-Up): حداقل

فاصله فوکوس را کاهش می‌دهد. ▪ Tiffen ۸۱۲: گرم کردن رنگها، بهبود طیف رنگی پوست  Tiffen Soft/FX: پوشاندن لکه‌های پوست

Black Pro Mist ۱or ۲: نتیجه را از لحاظ رنگ شبیه عکس فیلمی می‌کند.

­Tiffen Enhancing

: قوی کردن رنگ قرمز، قرمزتر کردن رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و قوت بخشیدن به حس پاییز روی برگ درختان ▪ ND ۰.۳, ۰.۶, ۰.۹: کاهش نور در شرایط آفتابی درخشان 

Tiffen Hot Mirror: بهبود مشکل بازسازی رنگها در بعضی از دوربین‌ها بخاطر حساسیت زیاد به اشعه مادون قرمز­

چطور با نور مادون قرمز عکاسی کنیم؟

چطور با نور مادون قرمز عکاسی کنیم؟
 
عكاسي مادون قرمز عكاسي است كه در آن نور مرعي به وسيله فيلتر مسدود مي‌شود

 و با طيف IR‌ (طيف مادون قرمز) تصاوير عجيب، زيبا خلق مي‌شود. اين روش بيش از صد سال است كه اختراع شده؛ اما اخيرا بين مردم رواج يافته است به طوري كه همه مي‌توانند با يك دوربين معمولي تصاويري غير معمولي را ثبت كنند.

همه سوژه‌ها براي عكاسي با نور مادن قرمز مناسب نيستند. بعضي از اشياء طيف نوري مادون قرمز را به صورت سفيد و يا روح مانند منعكس مي‌كنند. براي مثال عكاسي از چهره براي بدست آوردن تاثير ظريف و حساس، نمونه خوبي از عكاسي با IR  است. چون به چهره بافتي صاف و يكدست و آغشته با رنگ سرخ مي‌دهد. در عكاسي از مناظر نيز حالتي روحاني القا مي‌شود.

IR همچنين مي‌تواند رنگ‌ها را كمي محو بكند برخي از توليد كنند‌هاي لنز‌هاي دوربين‌هاي ديجيتال فيلتر مسدود كننده نور‌ مادون قرمز را بر محصولات خود نصب مي‌كنند.

روش‌هاي مختلفي براي گرفتن عكس مادون قرمز وجود دارد كه در زير به آنها اشاره خواهد شد:

ادامه نوشته

چطور از لانه پرندگان عکاسی کنیم؟

چطور از لانه پرندگان عکاسی کنیم؟

مطلب زیر ترجمه مقاله‌ای از Grover L. Larkins در مورد عکاسی از لانه پرندگان است.

چند وقت يك بار عكس‌هايي از آشيانه پرندگان  در مجلات  مي‌بينيد؟ آيا دوست داريد در مجموعه شخصي‌تان از آنها عكسي داشته باشيد؟

خيلي از ما دوست داريم عكسي از لانه پرندگان داشته باشيم. عكاسي از آشيانه پرندگان از آن دست مواردي است كه شما مي‌توانيد به پرندگان بسيار نزديك شويد تا چند عكس رضايت بخش با لنز تله از آنها بگيريد.

 كنجكاوي ما در يك آشيانه معمولي مي‌تواند با يك سري قوانين ساده محدود كنترل شود. مسئله‌اي كه اكثر ما در هنگام عكاسي از آشيانه به آن توجه نمي‌كنيم ميزان تاثير حضورمان در زندگي ساير پرندگان است.

در زير فهرستي از قوانين عكاسي از آشيانه پرندگان و چند پيشنهاد براي نمايش و انتشار عكس‌ها مي‌خوانيد:

ادامه نوشته

چطور در شب عکاسی کنیم؟

چطور در شب عکاسی کنیم؟

برای عکاسی در شب بهتر است یک دوربین دیجیتال تهیه کنید. در انتخاب دوربین به گزینه‌ی سرعتِ شاتر توجه کنید چرا که سرعت پایین‌تر نور بیشتری را ثبت می‌کند.

این گزینه غالبا از 30 تا  1/2,000 قابل تنظیم است. اما اگر واقعا به عکاسی در شب علاقه دارید و می‌خواهید بیشتر از آن لذت ببرید دوربینی انتخاب کنید که قابلیت عکاسی با نوردهی بسیار بالایی داشته باشد.

این گزینه که Bulb نامیده می‌شود به شما اجازه می‌دهد نو ورود نور به دوربین را تا بی‌نهایت کنترل کنید.

 

با استفاده از سرعت پایین شاتر می‌توانید عکس‌های قابل قبولی در شب ثبت کنید.

با استفاده از گزینه‌ Bulb می‌توانید تا بی‌نهایت دریچه شاتر را برای ورود نور باز نگه دارید. این تصویری از شهاب باران با یک ساعت نوردهی ثبت شده است. 


علاوه بر این پیش از خرید دوربین به دو نکته دیگر نیز توجه کنید:

ادامه نوشته

چطور از کودکان عكاسي كنيم؟

چطور از کودکان عكاسي كنيم؟
 
عکاسی از کودکان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال پراسترس‌ترین انواع عکاسی است.

برای عکاسی از کودکان باید صبور باشید. آنها گاهی خندان و سرزنده و لحظه‌ای کسل و گریان می‌شوند.

نکاتی که در این مطلب ارائه شده است می‌تواند برای عکاسان تازه‌کار که دوست دارند این ژانر را به صورت حرفه ای دنبال کنند مفید باشد.

ادامه نوشته

4 قدم برای خوب افتادن در عکس

4 قدم برای خوب افتادن در عکس

این مشکل خیلی از افراد است: خیلی از افراد واقعاً نمی توانند عکس های خودشان را تحمل کنند و احساس می کنند که در عکس ها، بدترین قیافه و وضعیت ممکن خود را پیدا می کنند. این مشکل در خانم ها بیشتر دیده می شود اما به این معنی نیست که آقایان نخواهند هر چند وقت یکبار عکسی بگیرند که با دیدن آن اعتماد به نفسشان چند برابر شود. پس خانم ها و آقایان، اگر می خواهید در عکس ها خوب بیفتید، این چهار قدم را دنبال کنید.

اما قبل از اینکه کارمان را شروع کنیم اجازه بدهید درمورد یک نکته رک و راست برایتان توضیح دهم: انتظارات. سعی کنید انتظار و توقعتان معقول و منطقی باشد. هدف شما باید این باشد که سعی کنید در عکس ها در بهترین حالت ممکن خودتان ظاهر شوید، که این بهترین حالت هر چیزی می تواند باشد. اگر فکر می کنید که با چند جادو و جنبل قبل از فشرده شدن دکمه دوربین توسط عکاس، می توانید مثل جرج کلونی یا آنجلینا جولی بیفتید، سخت در اشتباهید.

حال نکاتی برایتان عنوان می کنیم که به شما کمک می کند در عکس ها بهترینِ خودتان باشید.

قدم اول: بهترین لبخندتان را بشناسید

بااینکه همه لبخندها در یک محل (دهان) ایجاد می شود، اما بعضی از لبخند ها موجی روی صورتتان ایجاد می کند که باعث می شود چشمانتان هم احساستان را ابراز کند. اگر حال و حوصله ندارید و دلیلی هم برای خندیدن یا لبخند زدن نمی بینید، وقتی کسی لنز دوربین را به سمتتان می گیرد، یک لبخند مصنوعی تحویل عکاس می دهید. اگر بقیه آدم های توی عکس، واقعی لبخند زده اند یا می خندند، مطمئن باشید که این لبخند مصنوعی و یخ زده تان حتماً به ذوق خواهد زد.

پس برای اینکه در عکس خوب بیفتید، به عکس های قبلی خودتان نگاهی بیندازید و ببینید که کدام لبخند به صورتتان بیشتر می آید. حتماً موقعیت را در نظر داشته باشید و یاد بگیرید که آن لبخند را تقلید کنید تا هر موقع دوربین هویدا شد بتوانید دقیقاً همان لبخند را روی صورتتان بنشانید.

قدم دوم: در معرض نور مستقیم قرار نگیرید

مطمئناً در خیلی از عکس هایتان فکر میکنید که تصویر اشکالی دارد که بهتر است از صحنه حذف شود—یکی از این اشکالات می تواند اشکال نور باشد. در این قدم برای خوب افتادن در عکس، خاطرنشان می کنیم که باید مطمئن شوید که به هیچ طریقی قربانی نور مستقیم و شدید نشوید. اگر احساس می کنید که پیشانیتان بیش از اندازه بلند است، صبر کنید تا نور مستقیم از روی آن کنار رود.

نور مستقیم، به خصوص اگر از نور خورشید باشد، چهره و حالت شما را تغییر می کند. ممکن است باعث شود صورتتان را جمع کنید یا چشمانتان را ببندید و چنین حالت هایی مسلماً عکس شما را خراب خواهد کرد. نور همچنین ممکن است باعث شود که سرتان را پایین بیندازید و این هم به نوبه خود زیر صورتتان غبغب ایجاد می کند و باعث می شود در عکس بد بیفتید. پس تا آنجا که می توانید سعی کنید در موقعیتی عکس بیندازید که از نور شدید آفتاب خبری نباشد.

قدم سوم: مستقیم به دوربین نگاه نکنید

برای خیلی از آنهایی که چهره فتوژنیک دارند، هرکاری هم که بکنند دوربین بدی هایشان را خوب و خوبی هایشان را عالی نشان خواهد داد. خیلی دیگر از آنهایی که فتوژنیک هستند هم یاد گرفته اند که طوری عکس بگیرند که همیشه فتوژنیک بیفتند. بعضی هایشان به کمی بالاتر از دوربین نگاه می کنند، ترفند خیلی هایشان هم ساده است: درست از زاویه ای که در آن بهترین شکل را دارند مقابل دوربین می ایستند.

اگر سرها و صورت ها متقارن بودند، این مسئله دیگر وجود نداشت اما واقعیت این است که هیچ چهره ای تقارن کامل ندارد. همیشه یک رخ شما زیباتر از رخ دیگرتان است.

یادتان باشد که بااینکه این صورت، موها و سر خودتان است، شاید خودتان نتوانید تعیین کنید که کدام رختان زیباتر از رخ دیگر است. پس چرا از دوستانتان سوال نمی کنید؟

قدم چهارم: چشمهایتان را ببندید و دوباره باز کنید

و آخر اینکه، بعد از اینکه زیباترین لبخندتان را زدید، نور عکس را کنترل کردید و در بهترین رخ تان قرار گرفتید، این حقه قدیمی را هم به کار ببندید: درست قبل از اینکه دکمه دوربین فشرده شود، پلک بزنید. اینکار نه تنها باعث نمی شود که چشمانتان در عکس بسته بیفتد، بلکه در زیباترین شکل ممکن خواهند افتاد.

خلاصه اینکه، این پلک زدن چشمانتان را تشویق می کند که هوشیارتر شوند و وقتی دکمه زده می شود، چشمانی براقتر و زنده تر در عکستان ببینید.

ادامه نوشته

چطور از چهره عکاسی كنيم؟

چطور از چهره عکاسی كنيم؟

امروزه مردم کمتر برای گرفتن عکس‌های خانوادگی به آتلیه ها می‌روند چرا که بیشتر دوربین‌های دیجیتالی خانگی از عهده عکس‌های با کیفیت برمی‌آیند.

تمرین و دانستن چند نکته می‌تواند به شما برای ثبت عکس‌های بهتر از چهره (پرتره) های دوستان و اقوامتان کمک کند.

ادامه نوشته

چطور از گل‌ها عکاسی کنیم؟

چطور از گل‌ها عکاسی کنیم؟

عکاسی از گل‌ها از به نظر ساده می‌آید چرا سوژه ثابت است و بابت قرار گرفتن در برابر دوربین از شما گله و شکایت نمی‌کند.

گل‌ها همیشه به خاطر زیبایی ذاتی‌شان مورد توجه عکاسان هستند اما باید بدانیم عکاسی حرفه‌ای از این پدیده ی طبیعی کار چندان آسانی نیست.

نور

عکاسی از گل‌ها بسته به محیط تکنیک‌های متفاوتی را طلب می کند. برخلاف عکاسی از اکثر سوژه های، هنگام طلوع و غروب آفتاب زمان مناسبی برای عکاسی از گل‌ها نیست.

نور در این دو زمان باعث تیره شدن گلبرگ‌ها و از بین رفتن شفافیت و درخشش برگ‌ها می‌شود. در واقع نور ملایم و پراکنده در روزهای ابری مناسب ترین نور برای عکاسی از گل‌هاست.

البته اگر محدودیت زمانی داشتید ترجیحاً از نور گرم صبح‌های زود بهره ببرید و عکاسی را برای زمان ظهر به تاخیر نیاندازید.

در این صورت می‌توانید از فیلتر برای ملایم کردن نور استفاده کنید و یا با قراردادن یک کاغذ روغنی و حتی یک تکه پارچه‌ی سفید از تابش مستقیم آفتاب به گل جلوگیری کند.

چطور از رعد و برق عکاسی کنیم؟

چطور از رعد و برق عکاسی کنیم؟
 
عکس خوب و زیبا از رعد و برق، فقط با صبر و تمرین به دست می‌آید

چرا که رعد و برق تنها برای لحظه‌ای بر آسمان ظاهر می شود و عکاس فرصت کمی برای عکس‌العمل دارد. حرفه‌ای‌ها معتقدند عکس از این پدیده پاداشی است به صبوری و تلاش یک عکاس!

ابزار مناسب

در اختیار داشتن ابزار مناسب عکاسی از رعد و برق را آسان‌تر می‌کند. سه‌پایه بهترین وسیله برای ثابت نگه داشتن دوربین است چرا که شما احتیاج به نوردهی بالا دارید و نمی‌توانید دوربین را برای مدت طولانی بدون حرکت روی دست نگهدارید.

ادامه نوشته

چطور از صمیم دل عکاسي كنيم؟

چطور از صمیم دل عکاسي كنيم؟
 
حرفه‌ای‌ها همیشه به عکاسانی که راوی داستان‌های تصویری هستند، نصیحت می‌کنند که با احساس قلبی به سوژه نزدیک شوید و از صمیم دل و جان عکاسی کنید.

این مطلب به اهمیت احساس یک عکاس و نقش آن در عکاسی خبری اشاره می‌کند. چه کسی می‌تواند به عکس آن دختر بی‌نوای ویتنامی Nick Ut نگاه کند بدون آنکه هیچ احساس وحشت و هراسی در وی برانگیخته شود و یا از نگاه کردن به تصویر بوسه یک پرستار و سرباز بعد از شنیدن پایان جنگ ۱۹۴۵ دچار شوق و شعف نشود؟

ما نکات برجسته در هر عکس را تشخیص می‌دهیم چرا که پیش از هر منطقی آن را با احساس‌مان ازریابی می‌کنیم. یک عکس خوب احساس سوژه را منتقل می‌کند و یا احساسی را در بیننده بر می‌انگیزد ولی یک عکس ایده‌آل هر دو را انجام می‌دهد.

ادامه نوشته