چطور از خيابان عكاسي كنيم؟

چطور از خيابان عكاسي كنيم؟

ناظر نهايي عكس در عكاسي خياباني؛ جزئيات بيشتري نسبت به خود عكاس مي‌بيند

يكي از چيزهاي مهم در مورد شهر اين است كه اتفاقات زيادي در هر لحظه در نزديكي شما رخ مي‌دهد كه هر شخصي مي‌تواند آن را دريافت و درك كند.

عكاسي خياباني به عنوان بخشي از عكاسي مستند اين امكان را به شما مي‌دهد كه يكي از آن لحظه ها را فريز كرده و  داستان‌هاي گوشه و كنار كادر عكس را بخوانيد.

ادامه نوشته

چطور کارت‌های حافظه خراب می‌شوند؟

چطور کارت‌های حافظه خراب می‌شوند؟
آیا پاک کردن فایل‌ها از کارت حافظه در حالی که كارت هنوز در دوربین شماست، موجب خراب شدن کارت حافظه شما می‌شود؟

شاید مطالب متفاوتی در این مورد مطالعه کرده باشید، اما قصد داریم در این مطلب قدری شما را از اين سردرگمي در این زمینه نجات دهیم.

راه‌های زیادی برای خراب شدن کارت حافظه وجود دارد که به هرکدام به طور خلاصه می‌پردازیم. علاوه بر این چگونگی اجتناب از این مشکلات را نيز بررسي خواهيم كرد،

ادامه نوشته

چطور از خسوف‌ عكاسي كنيم؟

چطور از خسوف‌ عكاسي كنيم؟
 

براي آنكه ماه با جزئيات كامل روي فريم عكاسي ثبت شود،  به لنز تله‌اي به بزرگي 1000-125نيازمندهستيد.

چون عكاسي‌هاي آسماني معمولاً نيازمند صرف زمان زياد براي نوردهي است، استفاده از دكلانشور براي جلوگيري از لرزش دوربين ضروري است.

در مورد انتخاب نوع فيلم هم، توصيه فيلم با حساسيت 400 (در گرفت كامل) و حساسيت 100 در هنگام گرفت جزئي است.

البته بايد در انتخاب نوع فيلم هم دقت كنيد و سعي كنيد فيلمي را انتخاب كنيد كه حساسيت بيشتري نسبت به نور قرمز نشان مي‌دهد.

چطور از يك بنا عكاسي كنيم؟

چطور از يك بنا عكاسي كنيم؟
اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از عوامل ساخت يك بنا از جمله هدف، فضا، جنس مواد مورد استفاده در بنا است.

عكاس بايد براي كسب اين اطلاعات و بازديد از بنا وقت كافي صرف كند و هنگام بازديد زواياي متفاوت آن را ارزيابي كند. عكاسي از بنا با هدف انتقال تجربه بودن در محيط و اطراف يك سازه است.

در ادامه نكاتي در مورد بهتر عكس گرفتن از يك ساختمان مي‌آيد

ادامه نوشته

عکاسی از کودکان

عکاسی از کودکان

خیلی ها درمقابل آن لبخندهای بی دندان زیبا یا دست کوچکی که به انگشتی چنگ زده است دچار احساسی توام از عشق و تحسین می شوند: "بدو بیا، نی نی داره می خنده!"





در عکاسی از کودکان دوره نوزادی یک دوره  گذرا است که پر است از تغییرات سریع و شما باید در هر لحظه برای ثبت این لحظات که ممکن است دیگر روی ندهد آماده باشید. همیشه با یک دوربین دم دست برای شکار لحظات ناب کودکتان آماده باشید. این لحظات می تواند خاطراتی زیبا را برای تمام عمر شما و کودکتان جاودانه سازد.
برای گرفتن یک عکس خوب از کودکان  چکار کنیم؟...
ادامه نوشته

عکس برداری از منظره برفی

عکس برداری از منظره برفی

با نزدیک شدن به فصل باران ویکی دو ماهی دیگر برف، مرور روشهای عکاسی از این پدیده های زیبای طبیعی حالی از لطف نیست. در این نوشته خلاصه مروری داریم بر چند تکنیک ساده و موثر عکاسی از منظره های برفی که امیدوارم  برایتان جالب باشد.
عکاسی از برف کار سختی است. بخاطر زوشنایی زیاد برف، سیستم نورسنجی دوربین دچار خطا می شود و باعث می شود که عکسها بطور کلی تاریک تر از حد لازم شوند. بعلاوه، بارش برف باعث ایجاد مشکل در تصویر می شود، در حالی که در عکس نهایی دانه های برف دیده نمی شوند.


راه حل چیست؟ جبران نوری خود را 1 EV اضافه کنید و فلاش دوربین را در حالت فلاش اجباری قرار دهید! در اینجا دو نمونه عکس از یک صحنه و تقریبا در یک زمان نشان داده شده است.



این عکس بدون فلاش گرفته شده است. عکسی ساکن بدست آمده که نشان می دهد برف روی همه چیز را پوشانده است و اگر دقت کنید نقاط مبهمی که همان برف در حال بارش است همانند یک نقطه نویز بزرگ و سفید در  بخشهایی از تصویر دیده می شود.
 


برعکس، این عکس با فلاش و جبران نوری گرفته شده است. در حالی که استفاده از فلاش، بخاطر نور زیاد محیط تاثیر خاصی بر روی عکس نگذارده است، نور آن باعث شده است که دانه های رقصان برف در این تصویر بوضوح دیده شوند و منظره ای رویایی را بوجود آورد.
البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده توام فلاش با جبران نوری در بعضی از دوربین ها نتایج نامطلوبی ایجاد می نماید. برای فهمیدن این که در چه درجه جبران نوری و فلاش می توانید به بهترین نتیجه برسید، همانند قبل فقط می توانم تجربه کردن را پیشنهاد کنم.

كنترل كنتراست در عكاسی دیجیتال، قسمت دوم

كنترل كنتراست در عكاسی دیجیتال، قسمت دوم

روشهای زمان‌دهی، موقعیت‌دهی و نقطه‌دید
روشهایی برای كنترل كنتراست هست كه به عكاسی در زمان مناسب، یا تغییر نقطه دید شما بستگی دارد. استفاده از این روشها وابسته به سوژه مورد عكاسی است. طبیعی است كه اگر از سوژه‌های متحرك و سریع عكاسی می‌كنید (عكاسی حیات وحش، ورزشی، عكاسی میدانی و خیابانی، حوادث و نظایر آن) بسیاری از این روشها عملی نیستند. اما اگر عكاسی شما منظره، توریستی، معماری و نظایر آن است، ممكن است بتوانید با این روشها كنتراست را بخوبی كنترل كنید.

ادامه نوشته

كنترل كنتراست در عكاسی دیجیتال- قسمت اول

كنترل كنتراست در عكاسی دیجیتال- قسمت اول

در بیشتر دوربین های دیجیتال تنها 5 گام محدوده دینامیكی (Dynamic Range) در اختیار شماست. بنابر این مجبورید برای بهره‌برداری بهتر از این محدوده كوچك ترفندها و روشهایی را بیاموزید. در این مقاله قصد داریم به بررسی چنین روشهایی بپردازیم.

ادامه نوشته

ترکیب بندی 2

ترکیب بندی


عکسها همیشه خوب به نظر نمی‌آیند. اگر به عکسهایی که از آنها خوشتان می‌آید دقت نمایید خواهید دید که از لحاظ ترکیب بندی چیز زیادی برای گفتن دارند. منظور از ترکیب بندی نحوه استقرار اشیاء در کادر خالی عکس است که معمولا 6*4 (یا 7*5 یا 8*10) می‌باشد.


قانون یک سومها
اگر کادر عکس را بصورت ذهنی به سه بخش افقی و سه بخش عمودی تقسیم نمایید، جاهایی که خطها یکدیگر را قطع می‌کنند نقاط مورد توجه هستند. این نقاط بصورت طبیعی نقاطی هستند که چشمها هنگام مشاهده عکس اول به آنجا نگاه می‌کنند. به خاطر همین این نقاط توجه، بهترین محل برای قرار دادن سوژه اصلی عکسمان است.

البته این یک قانون حتمی و لازم نیست....

ادامه نوشته

ترکیب بندی

ترکیب بندی

راههای زیادی برای گرفتن عکس‌هایی شبیه به عکسی که عکاسان حرفه‌ای می گیرند وجود دارد. در هر صورت یک موضوع روی تمام عکسها تاثیر گذار است و آن ترکیب بندی یا بقول هنری‌ها کامپوزیسیون! است. البته در این مورد دوستانی که حرفه و کارشان عکاسی است بهتر می تواندد بنویسند، ولی چون هیچ کس چیزی ننوشت، مجبورید ترجمه غیر حرفه ای من را بخوانید! بهر حال، برای موفقیت و معنی دار بودن یک عکس، باید بدرستی ترکیب بندی شود. ممکن است سوژه در محل نامناسبی از کادر واقع شود و مورد توجه بیننده عکس قرار نگیرد و یا مفهوم مورد نظر عکاس اشتباه برداشت شود...

ادامه نوشته

مهارت ترکیب بندی : قسمت دوم

مهارت ترکیب بندی : قسمت دوم

کادر را پر کنید
در عکاسی اغلب گفته می‌شود که اگر نمی‌توانید چیزی را زیبا کنید، آن را بزرگ کنید. با پر کردن کادر توسط سوژه
اصلی، توجه بیننده از سوژه بر نمی‌گردد. همچنین تکنیک های دیگر عکاسی نیز مانند قرار دادن ویژگی کلیدی سوژه بر روی نقطه طلایی می‌تواند استفاده شود. اگر الهام گرفتن از یک صحنه برای شما مشکل است، یک راه خوب برای گرفتن عکس، بزرگ کردن و پر رنگ کردن سوژه است. پس نزدیک شوید، سپس نزدیک تر شوید .

از لباس و وسایل....

ادامه نوشته

مهارت ترکیب بندی : قسمت اول

مهارت ترکیب بندی : قسمت اول

 

• چگونه سوژه های مختلف را کادربندی کنیم.
• نکاتی که به عکس شما عمق میدهند .
• دانستن قوانین و مواقعی که آنها را می‌شکنید.

مهمترین عاملی که عکس شما را از یک عکس معمولی به یک عکس هنری تبدیل می‌کند، کادربندی است .
امروزه، دوربین‌های دیجیتال و نرم افزارهای ویرایشی ، کنترلهای پیشرفته‌ای روی نور و رنگ دارند . اما اگر موضوعات عکس با هم هماهنگ نباشد عکس های شما هیچگاه موفق نمی شوند . در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید

ادامه نوشته

6 ترفند ساده برای ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره

 ترفند ساده برای ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره

این نوشته کوتاه از کرستینا دیکسون  است که یک عکاس و مربی عکاسی در پورتلند است.
هر عکاس پرتره در موقعیت خارج از استودیو، با چالش‌های خاصی مانند توجه به جزئیات مربوط به سوژه مورد نظر، پوز سوژه، نورپردازی و ترکیب‌بندی روبروست. شاید یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسان غیر حرفه‌ای در محیط بار،  عدم توجه کافی به صحنه پس زمینه عکس پرتره است. عکاسانی که به اندازه کافی به جزئیات موجود در کادر عکس‌شان دقت نمی‌کنند، نتیجه کارشان عکسهایی خواهد بود که تمرکز کافی بر روی سوژه وجود ندارد. هیچ عروس یا فارغ‌التحصیل دانشکده‌ای....

1.JPG
ادامه نوشته

آشنایی با ساختمان دوربین های عکاسی (۱)

 آشنایی با ساختمان دوربین های عکاسی (۱) : 
    اولین جلسه آموزش عکاسی را با آموزش ساختار و عملکرد دوربین عکاسی شروع میکنم. از آنجا که دوربین هایSLR معمولترین و کاملترین دوربین های عکاسی هستند، آشنایی بیشتر با آنها برای آشنایی با سایر دوربینهای عکاسی ضروری بنظر میرسد و در ابتدا به معرفی این نوع دوربین خواهیم پرداخت.

slr

ادامه نوشته

معرفی و بررسی NIKON D700

 معرفی و بررسی NIKON D700
D700 به عنوان يک دوربين ديجيتال براي کاربري‌هاي حرفه‌اي طراحي شده و پيش‌بيني مي‌شود عکاسان حرفه‌اي از آن استقبال کنند. اين دوربين در صنعت عکاسي حرفه‌اي پيشرفت خوبي به شمار مي‌رود و اگر با قابليت‌هاي آن آشنا شويد احتمالا به فکر عوض کردن برند دوربين خود خواهيد افتاد.
دوربين نيکون مدل D700 يک دوربين تمام Full-Frame با فرمت FX مي‌باشد و از حس‌گر CMOS بهره مي‌برد. اين دوربين شباهت زيادي به نيکون D300 دارد. هم‌چنين، با در نظر گرفتن سرعت عکاسي پياپي آن (5 فريم در ثانيه تا حداکثر 8 فريم در ثانيه) و باتري ‌MB-D10، به مدل D3 نيز شباهت زيادي دارد.
از مشخصه‌هاي کلي D700 مي‌توان به سيستم تميزکننده‌ي حس‌گر (مبتني بر لرزش سنسور)، قابليت برنامه‌ريزي دکمه‌هاي سخت دوربين و حالت افقي ويرچوآل در مود Live View اشاره کرد. سيستم تميز کننده‌ي حس‌گر اين دوربين با بهره‌گيري از لرزش‌هاي با فرکانس بالا، گرد و غبار روي حس‌گر را مي‌تکاند.
D700 اولين مدل حرفه‌اي نيکون است که به فلاش داخلي مجهز شده. فلاش جهنده‌ي به کار رفته در اين دوربين مزيت خوبي به شمار مي‌رود. يک کنترل بي‌سيم نیز برای آن ارايه شده است.

NIKON D700

کیفیت کلی تصویر

روی هم رفته، می‌توان گفت دوربین D700 عمل‌کرد خوبی دارد و کیفیت نهایی تصاویر آن همان چیزی است که بیش‌تر کاربران انتظار دارند. این تصاویر بسیار تمیز و با کم‌ترین نویز ممکن گرفته می‌شوند. شایان ذکر است کیفیت این تصاویر بسته به سوژه و شرایط نوردهی متفاوت است. اما کیفیت کلی آن‌ها شبیه همان چیزی است که در عکس‌های دوربین ‌ D3می‌بینیم.

نقاط قوت:

عمل‌کرد خوب ایزو؛ کاربری خوب دوربین تا ایزوی 12800

رزولوشن و جزییات خوب عکس‌ها در ایزوی پایین

سیستم کاهش نویز کارآمد؛ NR رنگی بیش‌تر، NR نوری کم‌تر

سرعت بسیار عالی

قابلیت‌های بسیار عالی عکاسی پیاپی

محدوده‌ی دینامیکی خوب

پشتیبانی از لنزهای DX

منظره‌یاب بزرگ و درخشان

کیفیت خوب ساخت، مقاوم در شرایط جوی مختلف

فوکوس اتوماتیک سریع و دقیق 51 نقطه‌ای حتی در نور کم

فاصله‌یابی مطمئن

فلاش داخلی قدرتمند با نوردهی و فاصله‌یابی مطمئن

نمایش‌گر LCD بزرگ و درخشان

مود Live View با نمای پیکسلی 1 به 1 (این حالت برای فوکوس دستی بسیار عالی است)

خروجی HDMI

مشخصه‌های کارآمد مانند Active D-Lighting ،Overlay و نوردهی‌های چندگانه

سیستم منوی منظم با کاربری راحت

سیستم داخلی تمیزکننده‌ی حس‌گر

پارامترهای مختلف و متعدد تصویری

ادامه نوشته

مرور و بررسی EOS 5D Mark II

EOS 5D Mark II  :

سرانجام جانشین Canon EOS 5D معرفی شد. اگرچه EOS 5D Mark II ظاهری شبیه به پیشینه خود دارد، اما تغییرات ساختاری این دوربین آنقدر چشمگیر است که آنرا تبدیل به دوربینی کاملا متمایز نموده است. این دوربین 21 مگاپیکسلی ، اولین دوربین SLR کانن با قابلیت فیلمبرداری است، فیلمبرداری Full HD یعنی 1920x1080 و 30 فریم در ثانیه.

EOS 5D Mark II
حسگر بکار رفته در این دوربین اگرچه همانند EOS 1Ds Mark III ، بیست و یک  مگاپیکسلی است اما

ادامه نوشته

عکاسی در سفر (قسمت پنجم)

عکاسی در سفر (قسمت پنجم)

عکاسی از طبیعت؛ رودخانه و آبشار

حس آرامش بخشی که در جریان آب وجود دارد همیشه دیدنش را برای ما لذت بخش می‌کند. یکی از راه‌های ثبت جریان آب، تنظیم شاتر دوربین با سرعت پایین است و باید حتما از سه پایه استفاده کنید. چراکه  فقط در این حالت حرکت آب کشدار و محو به نظر خواهد رسید. تنظیم عدد سرعت در شاتر بستگی به سرعت جریان آب دارد. در صورتی که نور محیط زیاد بود از فیلترهای خنثی کننده neutral-density بهره ببرید.

اگر دوربین شما هیچکدام از این امکانات را ندارد، حساسیت دوربین به نور را در کمترین حالت تنظیم کنید و منتظر باشید تا کمی از شدت نور روز کاسته شود. در این شرایط نیز شما قطعا به سه پایه نیاز خواهید داشت.

 عکاسی از طبیعت؛ رودخانه و آبشار

در این مواقع فیلترهای خنثی کننده برای عکاسی با نوردهی بالا مناسب هستند.

 

 

ادامه نوشته

عکاسی در سفر (قسمت چهارم)

عکاسی در سفر (قسمت چهارم)


طلوع و غروب خورشید ­
طلوع و غروب خورشید همیشه نظر عکاسان را به خود جلب می‌کند چرا که بسیار ساده می‌توانند عکس زیبایی با طیف وسیعی از رنگ را ثبت و تصویری رمانتیک به بیننده منتقل کرد.

 

طلوع آفتاب
بعضی از عکاسان آماتور با دیدن ابرهای زیبا دوربین را مستقیما به سمت آسمان هدف می‌گیرند حال آنکه اضافه کردن یک یا چند عنصر حاشیه‌ای در پس یا پیش زمینه کمک می‌کند تا تصویر جذاب تر به نظر برسد. برای مثال می‌توان به منظره ی زیبای یک غروب ساحلی، برج فانوس دریایی و یا قدم زدن یک زوج در پس زمینه را اضافه کنید و آن را خیال انگیزتر به تصویر بکشید.

ادامه نوشته

عکاسی در سفر (قسمت سوم)

عکاسی در سفر (قسمت سوم)

عکس‌های کلاسیک در یک مسافرت

عکاسی بر فراز آسمان

عکاسی از پنجره ی یک هواپیما شفافیت و کیفیت بالایی نخواهد داشت چرا که پوشش های قطور پلاستیکی تصویر را کدر و تار می کند اما این تصویر هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما امکان ثبت مناظر بسیار جالبی از زمین را برای ما ایجاد می کند که ارزش چاپ در قطعات کوچک را خواهد داشت.  برای ثبت یک تصویر شفاف تر، از لنزهای نرمال و واید و سرعت شاتر بالا استفاده کنید و زیاد به پنجره نزدیک نشوید چراکه ممکن است لرزش شیشه  تار شدن عکس شما را دوچندان کند.

عکس‌های کلاسیک در یک مسافرت

 

ادامه نوشته

عکاسی در سفر (قسمت دوم)

عکاسی در سفر (قسمت دوم)

مطالعه قبل از سفر

یکی از مهمترین مقدمات سفر، مطالعه درباره محلی است که به آن مسافرت خواهید کرد. سعی کنید یک برنامه زمان‌بندی شده برای خودتان تهیه کنید هر چند ممکن است فرصت انجام تمام آنها را پیدا نکنید. چقدر باعث تاسف شما خواهد شد اگر ابزار مناسب برای تهیه عکس از یک  آبشار دیدنی در مسیر همراه نبرده باشید تنها به علت اینکه از وجود آن بی‌خبر بوده‌اید.

 

مطالعه قبل از سفر کتاب
انتشارات زیادی وجود دارند که کتاب‌های تخصصی راهنمای سفر را چاپ می‌کنند

 

ادامه نوشته