عکاسی در سفر (قسمت پنجم)
عکاسی از طبیعت؛ رودخانه و آبشار
حس آرامش بخشی که در جریان آب وجود دارد همیشه دیدنش را برای ما لذت بخش میکند. یکی از راههای ثبت جریان آب، تنظیم شاتر دوربین با سرعت پایین است و باید حتما از سه پایه استفاده کنید. چراکه فقط در این حالت حرکت آب کشدار و محو به نظر خواهد رسید. تنظیم عدد سرعت در شاتر بستگی به سرعت جریان آب دارد. در صورتی که نور محیط زیاد بود از فیلترهای خنثی کننده neutral-density بهره ببرید.
اگر دوربین شما هیچکدام از این امکانات را ندارد، حساسیت دوربین به نور را در کمترین حالت تنظیم کنید و منتظر باشید تا کمی از شدت نور روز کاسته شود. در این شرایط نیز شما قطعا به سه پایه نیاز خواهید داشت.
در این مواقع فیلترهای خنثی کننده برای عکاسی با نوردهی بالا مناسب هستند.
البته برای ثبت قطرات متراکم آب در یک آبشار خروشان باید سرعت شاتر دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و از پایینترین نقطه ممکن در یک آبشار عکستان را کادربندی کنید تا بر شکوه و عظمت آن بیافزایید. عکاسی از آبشار و رودخانهها را در زمستان و زمانی که یخ بستهاند فراموش نکنید.
آبشارهای یخ زده از جمله شگفتیهایی هستند که به خاطر فصلی بودن همه شانس دیدنش را ندارند
غار
غارها یکی از جذابترین محلهایی است که در یک تور مسافرتی طبیعت ممکن است ببینید. جایی ست که به شما اجازه میدهد بارزترین مهارتهای عکاسی خود را در ثبت نور به تصویر بکشید. استفاده از فلاش در غارهای تاریک و نمور-جز برای عکاسی سوژه ای از فاصله بسیار نزدیک- کار بیهوده ایست. استفاده از فلاشهای بسیار قوی نیز توصیه نمیشود چرا که باعث از بین بردن نورهای مصنوعی رنگارنگ غارها خواهد شد و حس اسرارآمیزی را در ما بر نمیانگیزاند.
با استفاده از سه پایه و نوردهی بالا، عکسهای زیبایی از نورهای مصنوعی در محیط یک غار تهیه کنید.
در اکثر مواقع شما امکان استفاده از سه پایه را نخواهید داشت. پس حساسیت دوربین به نور(ISO) را افزایش دهید. در غارهای بکر و غیر توریستی که بسیار تاریک هستند، دوربین را روی گزینه B تنظیم کنید و چند بار نور فلاش را تخلیه کنید. البته این کار به تجربه و تمرین نیاز دارد اما در صورت اجرای درست، نتیجه بسیار خیره کننده خواهد بود.
از دوربین خود در مقابل رطوبت بالا و غبار موجود در هوای غار محافظت کنید و فقط در مواقع ای که میخواهید عکس بگیرید آن را از محفظه خارج کنید. قبل از شروع به عکاسی لنز و فیلترها را چک کنید تا احیانا بخار نکرده باشند.
جنگل های استوایی
حیات وحش مناطق استوایی همیشه یک حس مرموز و اسرارآمیزی را در ما بر میانگیزاند. خیلی برای صعود به نقاط بلند تلاش نکنید چرا که جز انبوهی از درختان متراکم دستگیرتان نخواهد شد. در عوض به دنبال تصاویر کوچک و جزیی از گیاهان باشید؛ گل های وحشی رنگارنگ، اشکال گرافیگی و زیبای سرخسها و خزههایی که بر تنه درختان میرویند و یا آبشار کوچکی که در بین انبوهی از درختان در جریان است.
به جای عکاسی از انبوه درختان، به دنبال اشکال و طرح های گرافیکی منحصر به فرد گیاهان باشید.
گاهی تابش اشعههای باریک آفتاب بر گیاهان، تصاویر زیبایی را در جنگلهای تاریک استوایی میآفریند
حتما لنزهای تله را همراه ببرید تا در صورت دیدن پرنده و یا خزندهای منحصر به فرد از آنها عکس بگیرید. گاهی در جنگلهای انبوه، نور به مقدار کافی وجود ندارد، در نتیجه حساسیت دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و سه پایه نیز همراه داشته باشید. برای عکاسی از سوژهها از فاصله نزدیک، از فلاش مستقیم استفاده کنید.
سعی کنید در عکسهایی که با لنز واید تهیه میکنید از کنتراستهای قوی برای بالا بردن حس گرافیکی تصویر بهره ببرید. چتر و محفظه پلاستیکی را فراموش نکنید چرا که بارانهای استوایی اصلا خبر نمیکنند.
کویر
کویر همیشه با تمام خشونت ظاهری و اتفاقهای پیشبینی نشدهاش برای عکاسان پدیده ی فوق العاده زیبایی ست. صحراها شاید بیابانهای وسیع بیمصرفی به نظر بیایند اما باید بدانیم که اکثر آنها از لحاظ حیاتی بسیار غنی هستند.
کویر نیز امکان تهیه عکس های گرافیکی زیادی را می دهد.
به خاطر نبودن صخرهها، درختان و غیره کادربندی در کویر بسیار سخت به نظر میرسد. برای عکاسی در کویر باید به دنبال کادرهای خلوت و بیآلایش بود تا به وسیله آن بتوان روح کویر را به تصویر کشید. بهترین زمان برای عکاسی، غروب و البته صبح های زود است. در این شرایط میتوانید عکسهای گرافیکی زیبایی از خطوط به وجود آمده از وزش باد با شنهای روان به تصویر بکشید.
با کادربندیهای ساده ولی نگاه عمیق، روح کویر را عکاسی کنید
خود را برای عکاسی در شرایط سخت آماده کنید چرا که گرما در کویر آزار دهنده است، حشرات موزی و خزندهگان ِ خطرناک ممکن است برای شما دردسر درست کنند و در آخر اینکه همیشه بیشتر از نیازتان آب همراه داشته باشید.